Prehistoric Sea Encounter

Op IGAD hebben alle studenten een specialisatie- en afstudeerfase, beide 20 weken. Een student kan deze tijd gebruiken om zich te concentreren op vaardigheden of een deel van de branche waarin deze zich op wil richten. De meeste startende professionals uit de industrie zijn meer gebaat bij een verdiepende specialisatie dan bij de brede ontwikkeling die een onderwijsinstelling te bieden heeft. Door mijn affiniteit met paleontologische onderwerpen kwam ik in contact met Anne Schulp, op dit moment verbonden aan het Naturalis in Leiden (destijds Natuurhistorisch Museum Maastricht). Hier kwamen we op de idee van een visualisatie van een Mosasaurus hoffmanni volgens de laatste bevindingen van Johan Lindgren en Anne Schulp zelf. Het ondersteunende proefschrift bevat een diepgaande analyse van de Mosasaurus hoffmanni en behandelt meerdere problemen bij het digitaal creƫren van het wezen.

Tijdens de afstudeerfase is een oceaanomgeving gebouwd waar de Mosasaurus hoffmanni een Pteranodon Sternbergi zou ontmoeten, die net uit zijn kaken ontsnapt. Er zijn geavanceerde vacht- en watersimulatietechnieken gebruikt om een realistisch uiterlijk en gedrag van vacht en water te bereiken. Alle renderlagen zijn gereconstrueerd in compositiesoftware om te allen tijde volledige controle te hebben over het uiteindelijke uiterlijk van de video.

Ik wil graag Anne Schulp, Johan Lindgren, Takuya Konishi, Michael Polcyn en Dylan Bastiaans bedanken voor hun input aan de paleontologische kant van het project, mijn supervisor Andrew Paquette voor zijn CG-expertbegeleiding en mentorschap, Maike Fiene voor haar feedback op de animaties en Tine Kap voor het leveren van referentiemateriaal.

Klik hier voor mijn scriptie.
Klik hier om naar 3DExport te gaan om de prehistorische vis te kopen.
Klik hier om naar 3DExport te gaan om de mosasaurus Hofmanni te kopen .



Onderstaande Sketchfab-model is een geoptimaliseerde versie van het model hierboven. Minder joints en minder polygonen. De animatie is een combinatie van verschillende zwemsnelheden die in game kunnen worden gebruikt.

Hieronder het eindproduct zoals gepresenteerd bij mijn afstudeerverdediging (muziek door Lino Rise).